Vika ei olekaan asenteessa

Lähtökohta: Joukkue pelaa heikompaa vastustajaa vastaan. Ottelun aikana se on ongelmissa ja pahimmillaan häviää ottelun. Syyllisiksi leimataan pelaajien asennetta, vastustajan pelitapaa tai joukkueen taktiikkaa. Käydään läpi miten nämä pelaajat lähtivät otteluun aivan liian itsevarmoina, ylimielisinä ja huonosti valmistautuneina. Mistä tämä johtuu? Viittasin tähän Todellinen taso kirjoituksessani eri lähtökohdalla.

Tässä jutussa käymme läpi valmistautumista ja sen vaikutusta. Pelatessa ennakkoon heikompaa joukkuetta vastaan pelaajat ajattelevat kaikkea muuta kuin jalkapallosuorituksia. Heidän ajatuksensa ovat kytkeytyneet toisenlaiseen olotilaan kuin missä niiden kuuluisi olla. He miettivät tulosta tai katsojien reaktioita voiton hetkellä, mahdollista seuraava vastustajaa. Keskittyminen itse peliin on heikkoa. Heillä on siis ajatteluongelma?

Mitä jos tämä onkin lähtöisin harjoituksista? Minkälainen valmentajan toiminta on edeltävissä harjoituksissa ollut? Tiedostamatta on luotu tilanteita, joilla ruokitaan onnistumisen tunnetta. Harjoittelulla valmentaja on antanut ottelusta vaikutuksen, että tämä hoidetaan. Syy siis voikin olla harjoitteissa, ei pelaajien suhtautumisessa tulevaan vastustajaan. Nyt ei tarkoiteta miten vastustajasta on puhuttu, vaan miten on luotu tilanteita, joissa onnistutaan ja sitä kautta tunne omasta paremmuudesta kasvaa.

Ehkä ongelma onkin valmentajan puheissa. Puhumalla hän on vaikuttanut pelaajien tiedostavaan ajatteluun muttei tiedostamattomaan ajatteluun. Alitajuntaisestihan pelaajat pitävät tulevaa ottelua helppona, ja suhtautuvat siihen tällä tavoin. Puheella ei voida kuin pintapuolisin vaikuttaa. Ongelma siis todellakin on ajattelussa millä otteluun valmistaudutaan.

Miten valmentajana voi tämän muuttaa? Millä keinoilla? Lähtökohtana on aina ottelu ja harjoittelun tulisi tukea tätä. Luomalla ylivoimatilanteita? Näin toinen joukkue voi vedota niihin, jos eivät pärjääkään? Erilaisin kosketussäännöin, jolloin pelistä häviää oikea luonne? Tietenkin valmentaja voi tuottaa pelaajille harjoituksissa tilanteita, missä nämä kokevat olevansa heikompia kuin ovat kuvitelleet. Näin tiedostamattaan he ajattelevat tätä myös ennen peliä ja keskittyvät suorituksiinsa, ei ulkoisiin tekijöihin kuten aikaisemmin kuvailtiin. Harjoittelulla siis kasvatetaan virheiden määrää, jotta tunne muuttuu alitajuntaiseksi. Näin pelaajat saadaan keskittymään futissuorituksiinsa.

Harjoitutammeko ottelua varten toista ryhmää vetäytymään? Kavennetaanko kenttää, jotta tilaa ja aikaa on vähemmän? Tulevassa ottelussa tilaa ja aikaa on enemmän, huomioidaanko tämä? Mitä osa-aluetta harjoituttaa, hyökkäämistä vai puolustamista? Ongelmahan oli hyökkäämisen suorituksissa eli valmentamalla puolustavaa joukkuetta luodaan hyökkäävälle joukkueelle näitä tilanteita. Luodaan epäonnistumisia saavuttaakseen onnistumisia.

Puhuminen itsessään on tärkeä kommunikointimuoto mutta ei välttämättä se tärkein, ajoittain jopa yliarvostettu työkalu. Sanaton kommunikointi on se millä muutoksia saadaan aikaan pidemmällä aikavälillä. Yleisesti juurikin puhumalla pyritään tilanteita ratkaisemaan, lopulta saavuttamatta toivottuja tuloksia. Vaikutetaan ainoastaan pelaajan tiedostavaan osaan. Tiedostamattomalla valmentamisella ohjataan pelaajat haluttuun suuntaan. Luodaan tilanteita, joissa he kohtaavat epämielyttäviä tuntemuksia ja näin alkavat toimia toivotulla tavalla. Näin tiedostamattomasta tulee tiedostettua.

Analysoidessa otteluita ja harjoittelua ei ole vaikeaa löytää mitä tulee harjoitella. Siirryttäessä kohtaan miten tai miksi, vaikeudet alkavat. On helppoa löytää syyt, seuraavan vaiheeseen meneminen onkin haastavampaa. Ei olla totuttu ajattelemaan harjoittelua ja omaa toimintaa syvällisemmin ja näin jäädään pyörimään paikoilleen. Miten ja miksi ovat ne mihin tulee vahvemmin panostaa ja joiden avulla ratkaistaan ongelmallisia tilanteita. Ne ovat valmentamisen ydin.

Ongelmat itsessään eivät ole ongelmia vaan mahdollisuuksia. Valmentajan on mietittävä kuinka korjata ongelmat ennen kuin niistä tulee sellaisia. On ennakoitava, oltava askeleen edellä. Samalla tavalla kuin kysyttäessä kysymys toiselta henkilöltä, ja ohjataan häntä vastaamaan halutulla tavalla. Annetaan toisen olettaa ratkaiseen tilanteen. Tiedostamattaan hän kertoo sen mitä haluat hänen kertovan.

Kirjoitus pohjatuu World Football Academyn Expert Meeting-koulutuksessa pitämääni esitelmään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s