Harjoitteluun valmistavassa osiossa pelaajia valmistetaan tulevaan harjoitukseen. Aktivoivia liikeitä seuraa pallollinen vaihe joka tapahtuu usein pienpelien kautta. Näissä peleissä on vaihtelevasti johdanaisuus tulevaan harjoitukseen. Vaihe on osa harjoitusta ja pienpelillä tulisi olla vahvempi merkitys.
Seuraavassa yksi harjoite jossa haetaan painopisteenmuutosta, kommunikointia ja tyhjän tilan havannointia. Samalla kun pelaajat pyrkivät omalla alueellaan pitämään palloa on heidän huomioitava toisen ryhmän toiminta. Muuttuvat tekijät luovat yhden ärsykkeen lisää ja tekevät siitä haastavamman.

Lähtöasetelmana normaalit pienpelit omilla alueillaan.
Joukkueet pelaavat normaalisti. Sovitun syöttömäärän jälkeen tavoitteena on pelata yhdelle kahdesta tyhjästä alueesta. Kun syöttö lähtee eteenpäin muut pelaajat siirtyvät luomaan ylivoiman ja tuovat pallolliselle suuntia pelata.

Nopea siirtyminen ja vaihtoehtojen luominen antavat pelille mahdollisuuden edetä
Siirtymisen kannalta tärkeässä roolissa on kommunikointi ja ennakoiminen. Hetkellisesti alueella jossa peli on ollut käynnissä, voi olla 3v2-tilanne jolloin ratkaisujen tekeminen ja oikean suorituksen eli syötön valinta korostuvat.

Siirtymävaihe: Syöttösuuntien luominen syvyyteen (kolmiot)

Montako kertaa pelaajat kykenevät alueita vaihtamaan ilman menetystä?
Pelaamisen kehittyessä voidaan sitä erilaisin säännöin vaikeuttaa. Kun joukkueella on käytössään vain määrätty syöttömäärä tulee pallollinen pelaaminen haasteellisemmaksi. Tämä voi hetkellisesti laskea tempoa sekä pelaamisen rytmiä. Toinen mikä vaikeuttaa pelaamista on viimeisen syötön määrittäminen. Jos sen pitää lähteä ensimmäisellä kosketuksella, on jo sitä edeltävää syöttöä pelaajien mietittävä sijoittumistaan suhteessa palloon ja kenttään.
Harjoite soveltuu valmistamaan painopisteenmuutoksien harjoitteluun sekä ylivoimien nopeaan luomiseen. Pelaajat aktivoituvat tekemään isompia liikkeitä sekä havannoimaan missä tila johon liikkua. Tavallisella yhdellä alueella tapahtuvalla pienpelillä näitä ei saavuteta ja harjoite onkin enemmän syöttämiseen keskittyvää. Vielä jos valmentaja sijoittaa pelaajat ryhmiin niin, että he ovat samat pelaajat joiden kanssa otteluissakin toimivat, lisää se pelaajien sanatonta ymmärtämistä ja yhteistyö kehittyy.