Suunta kosketettavissa

Monilla organisaatioilla ei ole tarkkaan tiedossa, mitkä ovat heidän strategiansa, saatikka kuinka hyvin ne ovat tiedossa asiakkailla. Puuttuu ymmärrys syistä miksi asiakkaat heille tulevat. Harvemmin näillä yrityksillä on varma käsitys tietävätkö heidän työntekijänsä strategioita yhtään tarkemmin. Työntekijät siis työskentelevät tiedostamatta millä arvoilla työtänsä tekevät.

Tämä on helppo liittää jalkapalloseuran linjauksiin. Monilla seuroilla on oletus niiden olevan kunnossa, kun todellisuudessa harva tietää mitä hienojen lauseiden ja hengenkohotussanojen takana on. Se, että seura on tehnyt laajan sekä näyttävän PowerPoint-esitelmän, ei kerro vielä mitään. Etenkään, jos esitelmä on sellainen minkä voisi tiivistää muutamaan kymmeneen diaan satojen sijasta. Korulauseiden paikalla pitäisi olla malli, jolla toimitaan ja täten mahdollisimman helppolukuinen noudatettavaksi.

Pahimmillaan linjauksesta paistaa läpi kauniit myyntipuheet sisällön ollessa laadullisesti hatara. Ei se tule hienoksi kokonsa vaan sisältönsä johdosta. Parikymmentä sivua voi itseasiassa olla enemmän antava kuin satasivuinen. Etenkin jos nuo parikymmentä sivua saa lukijansa pohtimaan sisältöä, ei ainoastaan sanomaa. Tästä esimerkkinä hammastahnafirma, jolla 70-luvulla oli vain kaksi tuotetta myynnissä. Nykyään samaisella yrityksellä on 32 erilaista hammastahnalaatua. Onko enemmän siis parempi vai aiheuttaako se vain hämmennystä?

Sama koskee erilaisten metodien käyttämistä. Ne ovat työkaluja, välineitä saavuttaa parempia tuloksia. Vastuu on aina toteuttajalla. Hän joko on kykeneväinen metodin avulla tuottamaan parempia tuloksia tai ei. Jos hän epäonnistuu, on syy hänen, ei metodin. Jälkimäistä kuitenkin epäonnistumisesta syytetään. Metodien ei myöskään tulisi olla se, millä mainostetaan seuran identiteettiä. Usein henkilöiden vaihtuessa metoditkin vaihtuvat. Tärkeämpää olisi rakentaa seuralle linja, jolla se on kyvykäs toimimaan seuraavat viisi ellei kymmenenkin vuotta. Toteutettavissa oleva muoto kertoo linjauksien toimivuudesta ja pidemmällä aikavälillä tulokset todentavat sen.

Seuran rakentaessa identiteettiään tulisi sen muistaa menneisyytensä ja nykyisyys. Niistä rakentaan tulevaisuus. Aikaisemmin on voitu tehdä asioita hyvin. Sitä tulisi hyödyntää, ei väheksyä. Yleisesti ne, jotka väheksyvät historiaa, ovat epävarmoja omasta tekemisestään. Vähättelemällä aikaisempaa korotetaan itseään.
Puhuttaessa metodeista tai mistä tahansa, millä seura haluaa nämä suunnitelmat saavuttaa, olisi ymmärrettävä ympäristö. Se mitä muualla tehdään on arvokasta. Linjauksia suunnitellessa on nähtävä asiayhteys ennen toteutusta. Tilannetta voi verrata uuteen kulttuuriin menemisellä. Ymmärtääksesi ihmisiä sinun on ymmärrettävä kulttuuria. Vasta sen jälkeen kykenet tekemään muutoksia. Ymmärrys on ensimmäinen askel edistymiseen. Mikä on toimivaa yhdessä paikassa, ei välttämättä toimi toisessa. Muutos on hidas prosessi, joka vaatii aikaa. Muutoksentekijän on oltava hyvä ”manipuloimaan” ympäristöään onnistuakseen.

Muutos tuottaa aina vastustusta. Siinä ei ole mitään yllättävää. Jos muutokset tehdään radikaalisti, tuottaa se takuuvarmasti suurempaa vastustusta. Vastustus kasvaa entisestään, jos linjat eivät ole selkeät. Suunta mihin kuljetaan tulee olla kosketettavissa, näkyvissä.

 

 

 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s