Sipulilla on monta kerrosta

Aikaisemmassa Suunta kosketettavissa -kirjoituksessa mainittiin metodien olevan työkaluja, joilla tavoitellaan haluttuun lopputulokseen pääsyä. Niiden ei tulisi olla vain markkinointivälineitä. Jälkimmäisen kohdalla voidaan johtaa pelaajia sekä vanhempia harhaan, etenkin jos tulee ilmi, etteivät käytössä olevat metodit toteudukaan laadullisesti tai luvatusti.  

Metodien ollessa toimimattomia olisi helppo todeta syyn olevan joko seuran valmentajakoulutuksessa tai valmentajien rekrytoinnissa. Todellisuudessa syy on lopulta metodin syvällisessä ymmärtämisessä. Usein valmentajat sekä valmennuspäälliköt toteuttavat juuri oppimaansa metodia ilman sen parempaa tietoa ja kokemusta. Näillä pohjilla lähdetään viemään ajatusta vajaana käytäntöön. 

Jos tähän päädytään, tulisi metodia opiskella varmaan ymmärrykseen asti, tai ainakin hyödyntää henkilöitä, jotka sen hallitsevat. Ymmärtää teoria ennen käytäntöä, jolloin mahdollisuudet kasvavat potentiaaliseen onnistumiseen. Yksi hyvin yleinen virhe mitä valmentajat ja muutkin henkilöt tekevät usein on, että tiedetään mitä mutta ei miten tai miksi.

Tähän törmää näiden valmennustyökalujen yhteydessä toistuvasti. Puhutaan paljon ja parhaimillaan kerrotaan muutamia hyötyjä mitä ollaan nähty. Yleensä tässä vaiheessa ollaan yhdessä pienessä osassa kokonaisuutta ja sekin tyypillisesti on fyysinen puoli. Puhutaan yhdestä osasta tiedostamatta mihin tämä liittyy. Tässä vaiheessa esille tulee epäilyt metodin riittämättömyydestä, koska kyseessä on vain yksi harjoitus ja se ei millään voi kattaa tarvetta. Totta, ei se katakkaan, vaan on kuten aikaisemmin todettu palanen isompaa kokonaisuutta. 

Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että hetken keskustelujen jälkeen puuttuvien palasten tullessa esille, hämmästys on melkoinen. Samalla voi myös erottaa aidosti kiinnostuneen sekä asiaan jonkin verran perehtyneen niistä, jotka vain teettävät asioita, koska sitä on suositeltu tai se tuntuu järkevältä. Ollaan siis tehty jotain tiedostamatta miksi niitä tehdään.

Näin myös aukeaa monet aikaisemmin kysymyksiä herättäneet kohdat. Jokainen harjoitus ja harjoituksen vaihe on osa kokonaisuutta ja niiden oikeanlaisella rytmittämisellä on merkitystä seuraavan päivän tai kolmen päivän päästä tapahtuvaan harjoitteeseen. Harjoitukset siis valmistavat seuraavaan harjoitukseen ja yhdessä luovat valmiudet pelata ottelussa omalla maksimitasolla sekä valmentajan näkökannalta katsottuna parhaalla mahdollisella kokoonpanolla sekä sisäistetyillä taktisilla kohdilla.

Mitä ikinä valmentaja tekeekin, tulisi hänen pohtia toimintaa etukäteen ja pyrkiä löytämään keinot, millä hän voi kyseenalaistaa oman toimintansa. Tällä hän vahvistaa omaa ymmärrystään sekä metodin ymmärtämistä. Milloinkaan ei tulisi teettää asioita pelkästä teettämisen ilosta tai koska ne tuntuvat mukavilta. Käyttämällä aikaa pohdiskeluun saavuttaa hieman hitaammalla aikataululla tuloksia, mistä voi aidosti olla tyytyväinen.

Kauniit sanat ja innostus eivät tee metodista hyvää. Hyvä siitä tulee ainoastaan ymmärryksellä mitä, miten ja milloin sitä tulee käyttää. Sipulilla on monta kerrosta ja ennen ytimeen pääsyä ne pitää kerros kerrokselta kuoria.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s