Harjoite päätöksentekoon

Pelaaminen nopeutuu mikä tarkoittaa, että pelaajien on kyettävä yhä nopeammin tekemään peliä edistäviä ratkaisuja. Päätöksien laatu ja nopeus korostuvat. Kun pelaajalle tulee eteen tilanteita joita hänen on itsenäisesti ratkaistava, paranevat nämä taidot. Harjoitteita tulisi pohtia sellaisiksi missä pelaajien annetaan tehdä ratkaisuja. Ne voivat olla hyviä tai sellaisia mitkä paranevat opettamalla. Näissä harjoitteissa valmentajan rooli tulisi olla mahdollisimman pieni.

Seuraavassa harjoitteessa on tavoitteena pallonhallinnan avulla löytää suunta edetä sekä reagoida menetykseen.

Harjoite pelataan neljällä maalilla. Ryhmitys on 4v4+2 tukipelaajaa. Näin muodostuu 6v4- / 4v6-tilanteita. Kun pelissä on yli- tai alivoimatilanne, pelaajien ympräristön havannoiminen parantuu suhteessa tasaluvuilla pelatessa. Molemmat joukkueet puolustavat kahta vastakkaisilla puolilla olevaa maalia.

php1.jpeg

Mitä nopeammin joukkue kykenee muuttamaan pelin suuntaa, sitä isompi mahdollisuus sillä on löytää tila edetä maalintekoon.

 

Harjoite korostaa myös menetykseen reagoimista, kun vastustajalla on kaksi vaihtoehtoa mihin pelata. Tällöin tehtävä nopea päätös seuraavasta suorituksesta, tässä tapauksessa puolustamisesta. Joukkueen kyetessä laadukkaasti reagoimaan menetykseen, on sillä suuremmat mahdollisuudet voittaa pallo nopeammin takaisin.

Meillä on paljon pelaajia jotka ovat todella hyviä toteuttamaan valmentajan ohjeita ja tekemään juuri niitä asioita mitä valmentaja haluaa. Harjoittelemme viikot kuin sotilaat ja viikonloppuna pelaajilta odotetaan artistin taitoja. Yksi iso ongelma on, etteivät pelaajat ole harjoitelleet noita taitoja viikon aikana. Mitä enemmän pelaajan on tehtävä omia ratkaisuja, sitä enemmän hänellä on vähäisessä tilassa ja ajassa muistissa päätöksen tekoa auttavia ratkaisumalleja. Korostamalla ja ruokkimalla malleja alkaa muodostumaan lisää ja päätöksen tekeminen muuttuu helpommaksi, koska pelaajalla on referenssejä joita toteuttaa.

 

 

2 kommenttia artikkeliin ”Harjoite päätöksentekoon

  1. Hyvä treeni, mutta onko joku syy sille, että muoto ei ole neliö, vaan suorakaide? Tuohan kyllä voi hyvin opettaa eri muotoisessa tilassa pelaamista, kunhan vaihtelee peliryhmiä?

    Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s