Oman harjoituksen ”tuhoaminen”

Valmentajan tehtävistä tärkeimpiä on suunnitella harjoitteita, jotka kehittävät pelaajia paremmiksi yksilö- ja joukkuetasolla. Hyvä valmentaja pohtii harjoitetta monelta kantilta ja käy etukäteen läpi merkityksellisimmät valmennukselliset kohdat, jotta tavoite on saavutettavissa.

Tämä kaikki on perustoimintaa ja edellytys laadukkaalle lopputulokselle. Mitä paremmin harjoitukset on suunniteltu ja etukäteen mietitty, sitä paremmat mahdollisuudet niiden on toteutua. Tietenkin mukaan tulevat muuttuvat tekijät, jotka  hankaloittavat lopputuloksen saavuttamista. Näiden muuttuvien tekijöiden kontrolloiminen onkin avain onnistumiseen. Miten hyvin niihin on valmistauduttu? Huomioon tulisi ottaa pieniä ja merkityksettömältä tuntuvia asioita, jotta harjoitus onnistuu. Onko niitä huomioitu lainkaan?

Tästä syntyy ajatus: moniko valmentaja pohtii, millä tavoin ”tuhota” oma harjoitus? Miten valmentaja huomioi mahdolliset pieleen menevät kohdat kuten porsaanreiät säännöissä tai aiheena olevien kohtien esille tulemisen? Miten hän reagoi äkillisiin muutoksiin kuten pelaajien puuttumiseen tai loukkaantumiseen kesken harjoitteen? Onko mietitty mahdollisia muutoksia säässä? Me kaikki syylistymme samaa virheeseen. Suunnitellessamme harjoitusta olemme tyytyväisiä lopputulokseen unohtaen kohdat, jotka voivat mennä pieleen. Paperilla kaikki näyttää hyvältä. Hieman samaa on havaittavissa taktiikkataululla pelitapaa ja vastustajaa pohdittaessa. Harva valmentaja on fläpillä hävinnyt ottelua vaan hyökkääminen ja puolustaminen ovat toimineet halutulla tavalla. Vastustajan tasolla ei ole tässä merkitystä.

Kun harjoitus on tehty, sitä tulisi analysoida. Pilaamalla oman harjoitteen suunnitteluvaiheessa, löytää kohtia, joihin itse harjoituksessa joutuu keskittymään. Tämä ennen harjoitusta tehty pohdiskelu auttaa reflektointiin tilanteen ollessa päällä sekä nopeampiin ja parempiin ratkaisuihin. Visualisoimalla harjoitteen ennen teettämistä kyetään parhaassa tapauksessa näkemään tilanteita etukäteen, ennakoidaan tapahtuvaa. Mitä paremmin harjoitus on käyty mielikuvien avulla läpi, sitä selkeämmin tilanteet ja toiminnot hahmottuvat. Visualisointi on keino sisäistää harjoite ja päästä pois harmaalta alueelta.

Tämän tulisi olla arkea siinä missä harjoitusten purkamisenkin. Harjoituksen varasuunnitelma on yhtä tärkeä kuin otteluihin tehtävän varasuunnitelman pohdiskelu. Itseasiassa nämä tukevat toisiaan ja kehittävät reflektoimista ennen suoritusta ja suoritusten aikana. Otteluissa valmentajalla on aina varasuunnitelmat, jos peli ei syystä tai toisesta toimi halutulla tavalla. Vaihtoehtoja ei välttämättä toteuteta vaan ottelussa syntyy toisenlaisia tilanteita mihin on reagoitava. Etukäteen tehdyillä suunnitelmilla kyetään reagoimaan nopeammin, koska skenaarioita on valmiina varastossa.

Valmentajan tehtävä on tehdä paras mahdollinen harjoitus pelaajille ja samalla pyrkiä tuhoamaan oma harjoitus parhaalla mahdollisella tavalla. Toisin sanoen olla kriittinen oman suunnitelmansa suhteen. Valmentajan toteuttaessa itsekritiikiä hän kehittää samalla omaa toimintaansa sekä ajatteluaan. Mitä enemmän valmentaja suorittaa reflektointia ennen suoritusta (harjoitus), suorituksen aikana ja vielä suorituksen jälkeen, johtaa se syvällisempiin pohdiskeluihin ja sitä kautta parempiin valmennussuorituksiin.

2 kommenttia artikkeliin ”Oman harjoituksen ”tuhoaminen”

  1. Kuinka monelle vapaaehtoisevalmentajalle vapaaehtoisorganisaatiossa on realistista oman työn ohessa suunnitella, demonstroida, arvioida ja analysoida harjoittelua kokonaisuutena? Kaikki tietysti riippuu omasta oppimishalusta ja kyvystä sekä aikaresursseista.
    Hyvä kirjoitus ja veikkaan, että monilla ”ammattivalmentajillakin” on haasteita erilaisten luovien toimintatapojen ja mukautumiskyvyn kanssa.

    Tykkää

  2. Moi, Kiitos hyvästä kommentista. Jokaisella on haasteensa joiden kanssa toimia. Ulkopuoliset häiriötekijät vaikuttavat siihen miten hyvin näitä pystyy toteuttamaan. Toisaalta jos halua on riittävästi sitä aikaa löytyy kummasti. Sen voi aloittaa vaikka pienillä tuokioilla. Sekin on enemmän kuin ei mitään

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s