Harjoite selustaan pelaamiseen

Jalkapallo on peli jossa erilaisten harjoitteiden ja harjoittelun avulla valmentajat tuottavat pelaajille oppimista joko tiedostettuna tai tiedostamattomana. Sääntöjen ja pelaajamäärien avulla tavoitellaan tilanteita joissa pelaajan tulee ratkaista ongelma.

Seuraavassa harjoite selustaan pelaamiseen. Tukipelaajat ovat laidoissa ja päädyissä luomassa ylivoimia jolloin tavoite on helpommin saavutettavissa. Pallollisen on tarkoitus tunnistaa sijainti, hetki sekä suunta mihin pelata jotta kyetään etenemään selustaan.

Valmentaja määrittelee tarpeen mukaan säännöt sekä rajoitukset. Jotta pelaamisesta ei tulisi liian helppoa on harjoitteessa tukipelaajien toisilleen pelaaminen poissuljettu vaihtoehto. Kentän koolla sekä maalien välisillä etäisyyksillä kyetään manipuoloimaan harjoitetta toivottuun suuntaan ja luotua ratkaisujen tekemistä kehittäviä tilanteita.

Kuva2.jpg

Harjoitteessa pyritään laittamaan pelaajat omille pelipaikoille ja sitä kautta luomaan mahdollisimman peliä vastaavia tilanteita

Pelaajien omien ratkaisujen tekemistä kehitetään ilman valmentajan ohjeita tai ohjaavia kysymyksiä. Pelaajan on siis pääteltävä itse kuinka toimia. Harjoite lähentelee katufutista, jossa ei ole valmentajaa kertomassa mitä tai miten pelaajien tulisi toimia.

kuva3.jpg

Harjoitetta voi pohtia maalivahdeille peliä vastaavana harjoiteena. Näin he ovat koko ajan mukana joukkueen harjoittelussa

Sääntöjä muuttamalla pystytään edistämään tiedostamatonta toimintaa. Se ettei valmentaja jatkuvasti ohjeista, ei tarkoita etteikö valmentajan merkitys olisi suuri. Ensinnäkin valmentajan on ymmärrettävä antaa pelaajille tilaa ratkaisujen tekemiseen sekä tiedettävä mitä asioita hän seuraa. Mahdollisilla muutoksilla näitä haluttuja toimia pyritään korostamaan. Luodaan tilanteita oppimisen takaamiseksi.

Valmentajan tulee arvioida harjoitetta koko ajan reflektoiden ovatko pelaajat saavuttaneet tavoitteet tai minkälaisia ongelmia ilmenee. Tältä pohjalta tehdään arvio harjoitteen etenemisestä. Onko toiminta toivottua vai ilmeneekö tarvetta kysymysten kautta tuoda pelaajille tietoisuuteen tavoiteet. Jos kahdella aikaisemmalla ei saavuteta haluttua tulosta, ei suora ohjeistaminenkaan ole poissuljettua.

Tavalla ei ole merkitystä valmentajan tietäessä mitä hän haluaa harjoituttaa ja miksi. Sen jälkeen vasta voidaan edetä. Tässä alhaalta ylöspäin tapahtuvassa oppimismallissa valmentajan on myös ymmärrettävä, että oppiminen vie pidemmän aikaa kuin ylhäältä alaspäin johdetussa mallissa.

Kun pelissä on suunta, tulee pelaajille automaattisesti eteen pelinomaisia ratkaisuja sekä suorituksen valintoja. Näillä valinnoilla on merkitys. Ilman suuntaa tapahtuvassa pelaamisessa merkitys on pallon pitämisessä omalla joukkueella. Harjoitteella kehitetään päätöksen tekemisen lisäksi sanallista ja sanatonta kommunikointia.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s