Syöttämisen harjoittelusta

Syöttäminen on tärkeä osa pelaamista ellei jopa pelin ydin. Sitä harjoitellaan eri tavoin ja tämä jakaa valmentajia eri koulukuntiin.  Yksi osa edustaa irrallisina syöttödrilleinä tapahtuvaa harjoittelua ja toinen pelin kautta tapahtuvaa oppimista. Molemmissa tavoissa on puolensa. Vaikka kuinka peli olisi se mikä opettaa parhaiten kommunikointiin, päätöksen tekemiseen ja siitä suorituksen toteutukseen, voi joskus olla pelaajan edun mukaista tehdä juuri teknisiä suorituksia eriytetyillä harjoitteilla jolloin hän saa enemmän toistoja. Tämä ei kuitenkaan voi olla perusta tekemiselle.

Syöttödrillit

Nämä ovat yleisesti käytössä olevia harjoitteita ja eritoten hollantilaisessa harjoittelussa hyvin vahvasti mukana. Käytännössä harjoittelu rakentuu monilta osin syöttödrilleihin. Niitä hinkataan harjoituksesta toiseen. Variaatioita löytyy mitä uskomattomimmilla muodoilla ja monimutkaisilla kuvioilla. Ajoittain tuntuukin, että monimutkaisuus on tärkeämpää kuin itse harjoiteltava asia. Ajoittain kuulee, ettei näissä opeteta mitään, mikä itsessään on jo lausujasta paljon kertovaa. Syöttödrilleissä lopulta hyvin teetettynä itse syöttäminen on pienin osa koko harjoitetta. Keskittyminen on pienissä yksityiskohdissa joilla halutaan pelaajaa auttaa kehittymään. Isoin ongelma on se, ettei yhdessäkään opetettavassa tilanteessa ole vastustajaa mukana eli silloin opetetaan jotain mitä pelissä ei tapahdu.

syöttö.jpg

Syöttöharjoitteita ilman vastustajaa

Pienpelit / Rondot

Yleisiä harjoitteita ja muodinmukaisesti täytyy osata käyttää oikeaa sanaa. Nämä harjoitteet antavat hyvät valmiudet, kun pelaajat joutuvat tekemään erilaisia suorituksia pelillisissä tilanteissa. Ongelma on se, ettei näissä harjoituksissa ole selkeää suuntaa, vain tarkoitus pitää palloa omalla joukkueella sen johtamatta mihinkään. Tietenkin jos se on joukkueen tavoite, tämä on mahtava tapa korostaa sitä. Harjoitteiden avulla pystytään opettamaan mihin, miten ja milloin tulisi syöttää. Valmentajalle on helppoa löytää ongelmakohdat mihin puuttua ja analysoida onko ongelma sijainnissa, hetkessä, suunnassa vai nopeudessa. Alueiden kokoa ja muotoa muuttamalla saadaan synnytettyä ärsykkeitä ja tuotua erilaisia pelillisiä kohtia mukaan. Ongelmana on ettei harjoitteissa ole suuntaa ja pelaajat tekevät ratkaisuja jotka toimivat näissä harjoitteissa mutteivat ottelussa sellaisenaan.

pienpeli.jpg

8v2 ja 5v2 pienpelit. Suunta puuttuu ja syötetään pitääkseen palloa

Syöttöharjoitus

Kun pelissä on selkeä suunta ja tavoitteet, on syöttäminen aivan erilaista kuin esimerkiksi rondoissa. Pelaaja tekee peliä edistäviä ratkaisuja, ei ainoastaan pidä palloa omalla joukkueella tai pyri selviytymään joutumasta puolustajaksi. Kuten ottelussakin, on tässä harjoituksessa päämäärä mitä kohti edetä.  Yksilön kommunikointi muiden pelaajien kanssa on koko ajan joukkueen peliä kehittävää. Kun mukana on vastustaja tulevat pelin osat eli kommunikointi, päätöksen tekeminen ja päätösten toteuttaminen vahvasti mukaan. Harjoiteissa on myös helppo analysoida valmennettavat kohdat koska pelaajien sijainti, hetki, suunta ja nopeus tulevat pelitapaa tukevasti esille. Harjoite siis tähtää koko ajan siihen miten joukkue haluaa pelata ja mikä on paras tapa edetä.

syöttöpeliharj.jpg

Syöttöharjoiteet 6v3 ja 4v2 suunnalla

Oli harjoitustapa tai metodi mikä tahansa, tai vaikka kaikki nämä kolme yhdisteltynä, tärkeintä on, että valmentaja tiedostaa mitä valitulla harjoitusmuodolla hakee ja mihin pyritään. Päämäärä on tärkeämpi kuin metodi tai suuntaus jota seuraa. Harjoitteesta tulisi olla looginen jatkumo seuraavaan vaiheeseen.

Yksi valmentamisen hienouksia on, että valmentajana pitää tehdä omia valintoja mitkä kokee järkeviksi tai parhaimmiksi sillä hetkellä ja siinä tilanteessa. Aina ei voi orjallisesti seurata omia ihanteita tai metodeja, vaan on tehtävä ratkaisuja, jotka sotivat vastaan ja ne tukevat joukkuetta sekä sen pelaajia. Näin valmentaja rakentaa linjaansa, ei toisten ajatuksia.  Hän ottaa pelaajien tarpeet huomioon tehden niistä lähtökohdan harjoittelulle. Yksinkertaistaminen pelistä (11v11) on tie kehitykseen, ei metodi.

Yksi kommentti artikkeliin ”Syöttämisen harjoittelusta

  1. Paluuviite: Pelinomainen syöttöharjoitus osa 2 | akuntehdas

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s